تبلیغات
ذی طوی - خلاصه ای از بیانات استاد مهیار در حلقه معرفت، مربوط به تاریخ 93/04/30
جامعه مشورت مردم


موضوع : توجه به نیاز مخاطب

رهروان ولایت ـ تربیت، ضرورت جامعه‌ی امروز و همیشه‌ی تاریخ است. جامعه‌ی دارای تربیت، از خانواده، به عنوان کوچک ترین واحد شکل دهنده گرفته تا گستره‌ای به پهنای جغرافیای کره‌ی خاکی، کیفیتش با زمان بی‌تربیتی تفاوت از زمین تا آسمان است!
چگونه تربیت شویم و کنیم تا موفق باشد؟ با روشمند عمل کردن. این حقیقت است که در هر حوزه و علمی، روشمند عمل کردن دراری محاسن و خواصی می‌باشد؛ مثلا صرفه جویی در وقت، رسیدن به نتیجه، غناافزایی و ...
برای روش مند عمل کردن در حوزه‌ی تربیت و در نتیجه موفق شدن چگونه عمل کنیم؟
یک مرحله توجه به اصول تربیتی است. اصول تربیتی ماخوذه از فطرت، عقل و کارهای کارشناسانه و محققانه‌ی دانشمندان می‌تواند به ما ذهن بدهد، زبان بدهد و بستری را فراهم کند که در آن بستر و با توجه به این اصول و بر مبنای آنها بنای تربیتی را صحیح بسازیم.

اصل توجه به نیاز مخاطب، یک اصل تربیتی مهم
اصل توجه به مخاطب به عنوان یک اصل راهبردی در کار تربیت موفق، به شدت به کارمان می‌آید. بر اساس این اصل، چون انسان موجودی فقیر و نیازمند(به معنای فلسفی) است در نتیجه با نیازش زندگی می‌کند و با آنها و از طریقشان با دیگران تعامل برقرار می‌سازد. خاصیت روان شناختی این اصل (توجه به نیاز مخاطب) و برطرف سازی آن، اطاعت و اعتماد مخاطب به کنشگر است.
توضیح آن که بر اساس هرم مَزلو، انسان دارای طبقاتی از نیازهاست که پایه‌ای ترینش نیازهای زیستی (آن دسته از نیازها که زیست ما وابسته به آنهاست) است. در طبقات بعد نیاز به امنیت، محبت، احترام، خودشکوفایی و یادگیری است. حال در هر طبقه مخاطبی که نیازمند به توجه و برطرف سازی آن نیاز است، با برطرف سازی‌اش خود را در ارتباط با برطرف کننده، دارای یک حالت از تشکر و انقیاد می‌یابد.
در کار تربیت نکته‌ی مهم این است که به نیازها توجه شود و برآورده شود تا مخاطب اعتماد و انقیاد حاصل کند. امروزه یکی از شگردها و ترفندهای ارباب جراید و رسانه، حوزه‌ی سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... با توجه به این اصل، تولید یک نیاز کاذب در مخاطب و برطرف سازی‌اش می‌باشد تا از این طریق به هدفشان دست یابند.
در حوزه ی امنیت، امنیت دیداری، شنیداری و خلاصه هر چه که امنیت بخش حوزه‌ی جسم و روان مخاطب است، بستر مناسبی را برای کار تربیت ایجاد می‌کند.
ما به عنوان کنشگران در عرصه ی تربیت بایستی از سر و وضعمان گرفته که چه رنگ لباسی پوشیدیم و چه لحن و صدایی را برای ارتباط برگزیدیم گرفته و خلاصه هر رفتارمان را بایستی در نظر بگیریم که آیا چه منفعت و یا زیانی را متوجه امنیت جسم و روان مخاطبمان می‌کند. خوب بایستی به گفتار و کردارمان و حتی افکارمان بی‌اندیشیم و توجه کنیم.
مادری که کودکش را با تهدید می‌خواهد تربیت کند بایستی بداند که شاید نتیجه‌ی این رفتار عکس باشد. در ارتباط زناشویی و بین زن و شوهر و در جامعه و خلاصه همه جا باید فعالین حوزه‌ی تربیت از تهدید اجتناب کنند چراکه تهدید مساوی است با برهم خوردن امنیت و آرامش روان، و محصول آن تن ندادن به کار تربیتی است.





طبقه بندی: استاد مهیار، 
برچسب ها: توجه به نیاز مخاطب، نیاز شناسی، مخاطب شناسی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام