تبلیغات
ذی طوی - خلاصه ای از بیانات استاد سابقون در حلقه معرفت، مربوط به تاریخ 93/05/01
جنود خدا و شیطان


موضوع : مقابله جنود الله با جنود شیطان

رهروان ولایت ـ یکی از سوالاتی که در ذهن هر دین‌داری ممکن است ایجاد شود این است که: جنود الله و جنود شیطان یعنی چی؟ راه نفوذ لشکر شیطان کدام است و چگونه می‌توان از نفوذ آن جلو گیری کرد؟
در قالب چند نکته به پاسخ این سوال می‌پردازیم:
الف: جنود الله و جنود شیطان؛
امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: قسم به خدایی که محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را به حق مبعوث کرد شیطان‌هایی که بر یک مؤمن مسلط اند زیادتر هستند از زنبورهایی که بر یک لاشه گوشت قرار گرفته‌اند.[1]
با توجه به این روایت معلوم می‌شود، جنود شیطان بسیارند هم چنان که جنودالله نیز فراوانند. در وصف سپاه شیطان در سوره اسراء آمده است که وی، لشکریان سواره و پیاده دارد که با استفاده از آنها مردم را گمراه کرده و وعده دروغ داده و می‌فریبد.
«اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکرَ اللَّهِ أُولئِک حِزْبُ الشَّیطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیطانِ هُمُ الْخاسِرُون[مجادله/19]شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آنها برده آنان حزب شیطانند! بدانید حزب شیطان زیانکارانند!»
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در این رابطه فرمودند: هر کس شخصی را به گناه وا دارد، از سپاه شیطان است بنابراین طبق فرموده پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کسانی که دیگران را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به گناه و فساد وا می‌دارند، از جنود شیطان به حساب می‌آیند.
از جمله موارد دیگری که در روایات جزء جنود شیطان شمرده شده می‌توان از غضب و یأس نام برد چرا که با این دو، شیطان بسیاری از نقشه‌ها و حیله‌های خود را عملی می‌سازد.
به طور کلی می‌توان گفت که هرگونه رذیله اخلاقی و هر صفت بدی چون دروغ، غیبت، نگاه به نامحرم، اسراف، بازی های حرام، ستم به دیگران و... از اعمال شیطانی به حساب آمده و زمینه نفوذ شیطان را فراهم می‌نماید.
در مقابل هر کار خیری چون صداقت، ایثار و گذشت، امر به معروف و نهی از منکر، مخالفت با هواهای نفسانی، تقوای الهی و... از اعمال جنودالله به حساب می‌آید.
بنابراین مادامی که فردی پیروی خدا و رسول چه رسول باطنی، یعنی عقل و چه رسول ظاهری، یعنی پیامبران الهی و اولیاء خدا می‌نماید، جزء حزب الله می‌باشد، در غیر این صورت داخل در لشگر شیطان می‌شود.

ب: اصول و تاکتیک های جنود الشیطان؛
1. اصل حمله همه جانبه « ثُمَّ لآتِینَّهُم مِّن بَینِ أَیدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ...[ اعراف : 17] سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و چپ به سراغشان می‌روم.»
2. اصل گام به گام «و یرید أن یحل دینکم عقده عقده....».[2] (شیطان) می‌خواهد گره گره دین شما را بگیرد و بین شما جدایی اندازد.
3. اصل پی‌گیری و جدّیت مداوم. از این راه نشد از راه دیگر وارد می شود.
4. اصل کمین و بهره‌مندی از غفلت انسان‌ها. در روایت آمده، چشم ها کمین گاه‌های شیطانند.
5. استفاده از مهارت ها و نیروهای خود به طور مداوم:
الف: زینت دادن دنیا و جلوه گری:
زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَه مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّه وَ الْخَیلِ الْمُسَوَّمَه وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِک مَتاعُ الْحَیاه الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ؛[ال عمران /14] محبت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند؛ ولی) اینها (در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند،) سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگی والا و جاویدان)، نزد خداست.»
ب: القای وسوسه با تهدید، وعده و وعید:
«الشَّیطانُ یعِدُکمُ الْفَقْرَ وَ یأْمُرُکمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یعِدُکمْ مَغْفِرَه مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ [بقره/268] شیطان شما را از تهیدستی بیم می‌دهد و شما را به زشتی وامی‌دارد و [لی‏] خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش می‌دهد، و خداوند گشایشگر داناست»
ج: گسستن پیوندها.
د: استفاده از نفس امّاره به عنوان ستون پنجم:
«وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَه بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحیمٌ [یوسف/53] و من نفس خود را تبرئه نمی‏کنم، چرا که نفس قطعاً به بدی امر می‌کند، مگر کسی را که خدا رحم کند، زیرا پروردگار من آمرزنده مهربان است.»

ج: مقابله جنود الله با شیطان با بهره مندی از:
1. وحی الهی: امام علی ـ علیه السلام ـ : در هنگام نزول وحی صدایی شنیدم پرسیدم یا رسول الله! این چه صدایی است؟! فرمود: شیطان بود که از عبادت شدنش مأیوس شد.[3]
2. عقل: امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرمایند: «العقل ما عبد به الرّحمان و اکتسب به الجنان؛ عقل چیزی استکه پروردگار با آن پرستش می‌شود و بهشت به دست می‌آید. ».[4]
3. فطرت: «فَأَقِمْ وَجْهَک لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِک الدِّینُ الْقَیمُ وَ لکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا یعْلَمُونَ [روم/30] پس روی خود را با گرایش تمام به حقّ، به سوی این دین کن، با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خدای تغییرپذیر نیست. این است همان دین پایدار، ولی بیشتر مردم نمی‏دانند.»
4. نفس لوّامه که همچون آژیر خطر است برای انسان‌ها. «وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَه [قیامه/2] و [باز] نه! سوگند به و جدان سرزنشگر!»
5. الهام های غیبی: فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا[شمس/8] سپس پلیدکاری و پرهیزگاری‏اش را به آن الهام کرد »
6. توبه و استغفار که باعث پاک شدن گناهان می‌شود.
7. استعاذه پناه بردن به خدا و توسل به اولیاء الهی
8. نیروهای حسی و ادراکی و پند و عبرت از گذشتگان
9. علم و آگاهی (شناخت) که هر کس خود را بشناسد خدا را شناخته است.
10. نماز (محکم ترین پایگاه) و عبادت وتقوای الهی

د: راهکارهای شیطان برای فریب جوانان؛ از آنجا که شیطان به دنبال فریب همه انسان‌ها و از جمله جوانان می‌باشد و به دلیل اهمیت موضوع، چندین راه‌کاری که شیطان و جنود او برای نابودی جوانان به کار می‌برند، بیان می‌شود:
1. دوست ناباب: دوست و هم‌نشین بد می‌تواند یکی از راه های خطرناک برای انسان باشد. قرآن از زبان افراد منحرف که گرفتار عذاب دوزخ شده‌اند چنین می‌فرمایند: وای بر من، ای کاش فلان مرد بدکار را رفیق نمی‌گرفتم، که رفاقت او مرا از پیروی حق محروم ساخت و گمراه گردانید. آری شیطان برای انسان مایه‌ی سرافکندگی و خواری می‌باشد.
2. دنیا طلبی: یکی از دام‌های مستحکم و قوی شیطان دنیا می‌باشد که با زینت دادن آن افراد بسیاری را به سوی خود جلب می‌نماید.
امام صادق ـ علیه السلام ـ در این رابطه می‌فرمایند: «حب الدنیا راس کل خطیئه» علاقه به دنیا سرچشمه هر خطا و گناهی است.[5]
3. ارتباط با نامحرم: یکی از دام‌های گسترده شیطان خصوصا جوانان، ارتباطات با نامحرمان می‌باشد و با این کار انسان را به فساد و گناه آلوده می‌نماید تا نتواند در مسیر کمال قدم بر دارد.
4. نگاه حرام: پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در این رابطه می‌فرمایند: نگاه هوس آلود، تیری است مسموم از تیرهای شیطان، هر کس آن را به جهت خوف الهی ترک کند خداوند ایمانی به او می‌بخشد که طراوت آن را در قلب خود احساس کند.[6]
5. یأس و ناامیدی: یاس از رحمت خدا و ناامیدی از برآورده شدن خواسته‌ها و نیازها بحران می‌آفریند، چون شیطان در جستجوی انسان‌هایی است که از درگاه خدا قطع امید کرده و بی پناه شده‌اند.
امام خمینی (ره) در کتاب چهل حدیث می‌فرمایند: «هیچ وقت یأس را به ذهنتان وارد نکنید، یأس از جنود ابلیس است یعنی شیطان انسان‌ها را به یأس وا می‌دارد.

-------------------------------------------------

پی‌نوشت:
[1]. سفینه البحار ج1 ص99
[2]. نهج البلاغه خطبه 131
[3]. نهج البلاغه خطبه 192
[4]. بحارالأنوار ج1 ص116
[5]. کافی ج2 ص131
[6]. مکارم الاخلاق شبّر ص127






طبقه بندی: استاد سابقون، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام