گناه انسان

گفتم از زشتی گفتارِ بدم، گفت: “بیا”
از سیه کاری رفتار بدم، گفت: “بیا”
گفتم از غفلت دل، از هوسم، از نفسم
صاحب آن همه کردارِ بدم، گفت: “بیا”
گفتم از سرکشیم، سینه سپر، داد زدم
نیستم خسته دل از کار بدم، گفت: “بیا”
گفتم از دوست گریزانم و در خود غرقم
دائما در پی پندار بدم، گفت: “بیا”
گفتم از گوهر ذکر تو ندارم بهره
غوطه ور مانده در افکار بدم، گفت: “بیا”
گفتم ای چشمه ی خوبی، سحری چشم گشا
نگر اعمال شرر بار بدم، گفت: “بیا”
گفتم ای صاحب این سفره که خوبان جمعندگفته بودی که خریدار بِدم، گفت: “بیا”
گفتم آینه شیطان شده بودم عمری
خسته از دست همین یار بدم، گفت: “بیا”
گفتم خدا ز دست دل من رنجیده
من همان عبد گنهکار بدم، گفت: “بیا"

اصل اولی این است كه انسان توبه كند، خدا میبخشد.

البته اگر انسان رضایت مردم را مقدم دارد وگناهش این باشد رستگار نمیشود
قالَ الْحُسَینُ علیه ‏السلام: لا اَفْلَحَ قَوْمِ اشْتَرَوْا مَرْضاه الْمَخْلُوقِ بِسَـخَطِ الْخـالِقِ؛ امام حسین علیه ‏السلام فرمود: ملّتی كه خشنودی مردم را با خشم خدا معامله كند هرگز رستگار نخواهد شد

حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: «یابْنَ آدَمَ، إذا رَأَیتَ رَبَّکَ سُبحَانَهُ یتابِعُ عَلَیکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ ای فرزند آدم، هنگامی که ببینی پروردگارت پی در پی نعمت هایی را بر تو می فرستد در حالی که تو معصیت او را می کنی بترس (که مجازات سنگینی در انتظار توست)». [۱]

در مقابل معاصی و گناهانی که بندگان انجام می دهند، خداوند با انسان سه نوع معامله می کند:
۱. گاهی فوراً او را مجازات می کند که این یک نوع محبّت نسبت به بنده است که او را بیدار می کند بسیاری از بلاها کفّاره معصیت است.
۲. گاهی خداوند مهلت می دهد تا از این مهلت استفاده کند و برگردد و توبه کند.
۳. خداوند در مقابل معصیت بنده اش به او نعمت می دهد چون قبلاً هشدار داده ولی اثر نکرد. و مستحق مجازات است امّا خداوند به او نعمت می دهد و این نعمت دادن به دو علت است، یکی اینکه غافل و مغرور بشود و بیشتر گناه کند و دوم اینکه بعد از دادن نعمت های فراوان، یک دفعه مجازات می کند که این نوع مجازات خیلی دردناک است که انسانی را که غرق در نعمت است یک دفعه غرق در عذاب کنند، و در اصطلاح قرآن نام این نعمت را عذاب استدراجی می گذارند: «(وَالَّذِینَ کَذَّبُوا بِأَیـاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِّنْ حَیثُ لاَ یعْلَمُونَ) و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، ما آنان را از جایی که نمی دانند، به تدریج به سوی عذاب پیش می بریم». [۲]
امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می فرمایند: موقعی که خداوند خیر بنده ای را بخواهد به هنگامی که گناهی انجام می دهد او را گوشمالی می دهد تا به یاد توبه بیفتد، و هنگامی که شر بنده ای را (بر اثر اعمالش) بخواهد موقعی که گناهی می کند نعمتی به او می بخشد تا استغفار را فراموش کند و به آن گناه ادامه دهد، این همان است که خداوند عزوجل فرموده: «(سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِّنْ حَیثُ لاَ یعْلَمُونَ) یعنی از طریق نعمت ها به هنگام معصیت ها آنها را به تدریج از راهی که نمی دانند گرفتار می سازیم». [۳]
یکی از یاران امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: من از خداوند مالی طلب کردم به من روزی فرمود، فرزندی خواستم به من بخشید، خانه ای طلب کردم به من مرحمت فرمود، من از این می ترسم نکند این استدراج باشد، امام فرمود: اگر اینها توأم با حمد و شکر الهی است استدراج نیست. (نعمت است). [۴]


پی نوشتها:

[۱] نهج البلاغه حکمت ۲۵
[۲] سوره اعراف آیه ۱۸۲
[۳] تفسیر نمونه، ج ۷، ذیل آیات ۱۸۲ و ۱۸۳ سوره اعراف.
[۴] تفسیر نمونه، ج ۲۴، ذیل آیات ۴۲-۴۵ سوره قلم.





طبقه بندی: استاد جمالی فرد، 
برچسب ها: گناه انسان، معصیت و واکنش خدا، بعد از گناه چه اتفاق می افتد، علت راحتی گناهکاران در دنیا،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
حضرت رسول

این جلسه به مناسبت میلاد با سعادت رسول اعظم صلی الله علیه و آله احادیثی در مورد ایشان بیان و به شرح آن پرداخته شد.

امام علی صلوات الله علیه: ما بَرَأَ اللّهُ نَسَمَه خَیرَا مِن مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله؛ خداوند آفریده ای بهتر از محمّد نیافریده است. [۱]

علی علیه السلام با اون مقام ومنزلت خودش را بنده كوچك او میداند
عنه علیه السلام: إنَّما أنا عَبدٌ مِن عَبیدِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله؛ جز این نیست كه من، بنده ای از بندگان محمّد صلی الله علیه و آله هستم. [۲]

رسول اللّه صلی الله علیه و آله: أنا دَعوَه أبی إبراهیمَ، وَكانَ آخِرُ مَن بَشَّرَ بی عیسَی بنُ مَریمَ عَلَیه الصَّلاه وَالسَّلامُ؛ من، اجابت همان دعای پدرم ابراهیم هستم، و آخرین كسی كه به ظهورِ من بشارت داد، عیسی بن مریم بود. [۳]

امام صادق (سلام الله علیه): المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَرَ كَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یدَی رَسولِ اللَّهِ یذُبُّ عَنهُ؛ منتظر ظهور امام دوازدهم مانند كسی است كه در ركاب پیامبر خدا شمشیر كشیده است و از ایشان دفاع می‏‌كند. [۴]

علی علیه السلام: پیامبر خدا رخساری سفید و گلگون داشت و چشمانی سیاه و درشت، و موهایی صاف و نرم، و ریشی انبوه و گونه هایی كم گوشت و استخوانی، و گیسوانی كه تا نرمه گوشش می رسید، و گردنی چون جام سیمین. از زیر گلو تا نافش، خطّ باریكی از مو، چون نی رسته بود و جز آن، مویی بر سینه و شكمش وجود نداشت. دست و پایش درشت و استخوانی بود. هرگاه راه می رفت، مثل این بود كه از سرازیری فرود می آید و به هنگام برخاستن، چابك و سریع بود. وقتی به طرفی برمی گشت، با تمام بدنش برمی گشت. دانه های عرق، بر چهره اش چون مروارید بود. عرق بدنش، خوش بوتر از مُشك بود. نه كوتاه قامت بود و نه بلند، نه ناتوان بود و نه پست. كسی را چون او ندیده ام، نه پیش از او و نه پس از او [۵]

رسول اللّه صلی الله علیه و آله: من، محمّد بن عبد اللّه بن عبد المطّلب هستم. خدای متعال، آفریدگان را بیافرید و مرا در [میان] بهترین آنان، قرار داد. آن گاه آنان را به دو گروه تقسیم كرد و [باز] مرا در بهترین گروه آنان جای داد. سپس آنان را قبیله قبیله كرد و مرا در بهترین قبیله آنان قرار داد. آن گاه آنان را به خاندان ها تقسیم كرد و مرا در بهترین خاندان جای داد. پس من از بهترینِ خاندان ها و پاك ترینِ شما هستم. [۶]

لإمام الباقر أو الإمام الصّادق علیهماالسلام ( ـ فی قَولِهِ تَعالی: أَلَمْ یجِدْكَ یتِیمًا فَـاوَی) الیتیمُ الَّذی لا مِثلَ لَهُ ؛ ولذلكَ سُمِّیتِ الدُّرَّه: الیتیمَه ؛ لِأنَّهُ لا مِثلَ لَها؛ «یتیم»، به معنای كسی است كه مانند ندارد. به همین دلیل، دُردانه را «یتیمه» می گویند؛ چون نظیر ندارد. [۷]


پی نوشتها:

[۱] كافی ج ۱ ص ۴۴۰
[۲] كافی ج ۱ ص ۹۰
[۳] كنز العمّال ج ۱۱ ص ۴۰۵
[۴] بحار الانوار ج ۵۲ ص ۱۲۹
[۵] امالی طوسی ص ۳۴۱
[۶] سنن الترمذی ج ۵ ص ۲۴۳
[۷] تفسیر القمّی ج ۲ ص ۴۲۸





طبقه بندی: استاد جمالی فرد، 
برچسب ها: حضرت رسول، آیا استفاده عبد برای غیر خدا جایزه؟ صفات پیامبر خصوصیات پیامبر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به نام خدا



ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما بزرگواران

برنامه های تالار حلقه معرفت به این شرح است:

1) شروع برنامه ها با تلاوت قرآن

2) برنامه سخنرانی

3) قرائت زیارت آل یاسین

گرچه سعی ما بر این است که برنامه های تالار حتی الامکان ثابت و بدون تغییر باشد،

اما با توجه به سفر و یا مسائل غیر منتظره ای که برای برخی از اساتید پیش می آید،

ممکن است برنامه ای که آوردیم، دستخوش تغییراتی گردد.

لذا از شما بزرگواران خواهش می کنیم جهت اطلاع دقیق تر از برنامه های اتاق،

هر روز به همین آدرس مراجعه بفرمایید.

.:: با تشکر از همراهی شما عزیزان ::.


آدرس اتاق حلقه معرفت در مسنجر L4i




برنامه های کنفرانس «حلقه معرفت» در مسنجر ال فور آی - 28 دی الی 03 بهمن

زمان برنامه ها :

هر روز (غیر جمعه ها) از ساعت 15



شنبه 92/10
/28


کلاس استاد جمالی فرد با موضوع
درباره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

کلاس استاد زلال احکام با موضوع
احکام




یک شنبه 92/10/29

میلاد با سعادت پیامبر و امام صادق صلوات الله علیهم و آلهم اجمعین



دو شنبه 92/10/30

کلاس استاد معمار با موضوع
پاسخ به چند شبهه


کلاس استاد جمالی فرد با موضوع
درباره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله




سه شنبه 92/11/01

کلاس استاد هادی با موضوع
چشم زخم!

کلاس استاد زلال احکام با موضوع
احکام




چهار شنبه 92/11/02

کلاس استاد جمالی فرد با موضوع
ارتباطات اسلامی


کلاس استاد طاهری با موضوع
حق همسر



پنج شنبه 92/11/03

کلاس استاد لبیک با موضوع
نصایح رسول خدا صلی الله علیه و آله به اباذر غفاری


کلاس استاد مهیار با موضوع
مشاوره خانواده





طبقه بندی: برنامه های کنفرانس، 
برچسب ها: حلقه معرفت، چت دینی، برنامه دینی، خانواده، قرآنی، احکام آنلاین، سخنرانی آنلاین،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
سکوت و ساکت بودن


موضوع : ساکت نبودن عاملی برای طلاق

آمارها در دلشان حرفها دارند. حقایقی هر چند تلخ را فریاد می زنند. یکی از حقایق برخاسته از آمار طلاق و بزهکاریها، بی اخلاقی و پایین آمدن آستانه صبر و تحملهاست. واقعیت این است که دعواها و رفتارهای زشت در حوزه خانواده و جامعه وجود دارد. بخشی از عامل به استرس ناشی از ترافیک گرفته تا تورم و ... بر می گردد؛ اما بخشی از آن هم به خود ما بر می گردد. به این که ما نسبت به خودمان کنترل و مدیریت نداریم.

بگذارید به یک مورد جدی و موثر اشاره کنم. زبان بله زبان. آیا تا به حال به زبانمان و آثارش توجه کرده ایم؟ حقیقت آن است که ما آدمها بیشترمان راحت و سریع از این نعمت استفاده می کنیم و این دقیقا مشکل کار است. مشکل اینجاست که بدون تامل و تدبّر و بدون مصلحت سنجی و در نظر گرفتن آسیبها و زیانهای کنترل نکردن زبان، راحت از آن استفاده می کنیم.

آیا تا به حال به زندگی زناشویی، به محیط ارتباطی فامیلی، به تعاملات و ارتباطات در سطح جامعه با دقت نگریسته ایم؟ چه میزان از جنگ و دعواهای زندگی زناشویی و دعوا مرافه های فامیل و نیز بد اخلاقی های اجتماع عاملش زبان بوده است؟ بی شک یک عامل مهم در بیشتر دعواها و کدورتها در حوزه خانواده و جامعه بد استفاده کردن از زبان است.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟ پاسخ یک کلام است. با انتخاب سکوتی آگاهانه. هر مقدار بتوانیم که دایره و عمق و بُرد سکوت اگاهانه را در خود گسترش بدهیم به همان میزان عمق و بُرد خوشبختی مان هم گسترش می یابد. اجازه ندهیم عوامل بیرونی ساکتمان کنند. خود، خود را ساکت کنیم. این هنر نیست که جایی که نمی توانیم حرف بزنیم ساکت شویم. اگر توانستیم حرف بزنیم و نزدیم موفقیم. حضرت امیر در خطبه متقین اولین صفت متقین را به جا حرف زدن بیان می فرماید. (منطقهم الصواب).

حال شاید بپرسید که : چگونه سکوت آگاهانه را گسترش بدهیم؟ یک پاسخ این است که با دقت و توجه در سود و زیان. اگر دقیق شویم که حرف نزدن چه سود هنگفتی دارد و حرف زدن چه خسران سنگینی خود به خود سکوت می کنیم. چرا بیشتر ما در اوج عصبانیت هم دست به چاقو نمی شویم؟ چون زیان سنگین اعدام شدن را پیش رویمان حاضر می کنیم. خوب اینجا هم همین کار را انجام بدیم.

و نکته آخر و خیلی مهم این که خدا را فراموش نکنیم. صادقانه و خودمانی خدا را صدا بزنیم و از او بخواهیم تا به ما صبر و کنترل بر زبان را عنایت بفرماید. خدا اجابت می کند. انشاءالله





طبقه بندی: استاد مهیار، 
برچسب ها: سکوت و ساکت بودن، علت طلاق، نقش سکوت در جلوگیری از طلاق، سکوت و طلاق، نقش زبان در طلاق،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
  • تعداد کل صفحات : 6  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو