گفتگو و صحبت خانواده

رهروان ولایت ـ در ادامه مباحث گذشته در رابطه با عوامل خوشبختی به این نکته رسیدیم که گفتگو از عوامل رسیدن به آرامش و سعادت است. ما در زندگی با خودمان و با خدای خودمان و نیز با دیگران باید گفتگو داشته باشیم. این ارتباط و گفتگو با همسر نیز زمینه رشد را فراهم می‌آورد.

گفتگو قوانینی دارد که باید به آنها توجه کرد تا گفتگو موفقیت آمیز باشد.

با در نظر گرفتن آفات و موانع، می‌بایست با قوانین گفتگو نیز آشنا بشویم. اما نکاتی که باید به آنها توجه نمود:

اول: حساسیت روی واژه‌ها و جمله‌ها و نیز لحن کلام است. در استفاده و استخدام کلمات و جملات هنرمند باشیم و از کلماتی استفاده کنیم که بوی طعنه و کنایه و تحقیر ُ تمسخر و سرزنش و ... نداشته باشد. به علاوه به آهنگ کلام هم باید توجه داشته باشیم. نرم و آرام حرف بزنیم. مراقب زبان باشیم که موجب کدورت همسر نگردد.

دوم: تعین زمان مناسبی برای گفتگو است.

سوم: از زور گویی و تحکّم دوری کنیم. سعی نکنیم حرفمان را به هر وسیله ای شده به همسرمان تحمیل نماییم.

چهارم: عدالت را رعایت کنیم، همان طور که زمان مناسبی را برای خودمان در نظر می‌گیریم، حتما زمان مناسبی را برای حرف زدن همسرمان هم در نظر بگیریم.

پنجم: خودمان را در معرض نقد قرار بدهیم، مثلا از همسرمان سوال کنیم که آیا از من راضی هستی یا مثلا سوال کنیم در این یک سال که گذشت، من همسر خوبی بودم یا نه؟ مشکلات را بشنویم و در مسیر نقد قرار بگیریم.
ششم: پرهیز ار مطالب یا مسایلی که همسرمان روی آنها حساسیت دارد مثلا همسر ما روی خانواده حساس است و خط قرمز او خانواده است پس سعی کنیم در گفتکو مراعات کنیم.

هفتم: استفاده از دلایلی که مورد قبول همسر نیز هست.

هشتم: توجه کامل به حرفهای همسر. مبادا در خلال حرف زدن او، حواسمان به جای دیگری باشد چراکه گاهی این کار توهین تلقی می شود.

نهم: پرهیز از جدال، پرهیز کردن از جر و بحث های طولانی و مضر.

دهم: پرهیز از محاکه؛ گاهی احساس می شود همسر در حرف زدن در حال محاکمه همسر خودش است که این کار باعث تحقیر و توهین هم می شود پس باید از این کار پرهیر کرد.

یازدهم: حق جویی و حق پذیری است. احتمال این را بدهیم که ممکن است ما هم اشتباه کنیم و این احتمال به ما امکان می دهد که دقت بیشتری داشته باشیم و اگر طرف مقابل ما حرف خوب و حقی زد از و بپذیریم.

دوازدهم: مقدمه چینی مناسب برای گفتگو. گاهی لازم است چند جلسه مقدمه چینی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. اگر مقدماتی که مورد نظر همسرمان است را به درستی استفاده کنیم حتما در گفتگو نتیجه مثبتی مشاهده خواهد شد.

سیزدهم: صبر و حوصله برای گرفتن نتیجه است. عجله کردن از آفات گفتگو می‌باشد. شاید چندین جلسه نیاز باشد برای رسیدن به مطلوب.

و مطلب آخر اینکه: توجه به ظرفیت و حوصله همسرمان هم داشته باشیم و هر وقت احساس کردیم که صبر همسرمان تمام شده بحث را رها کنیم.





طبقه بندی: استاد طاهری، 
برچسب ها: گفتگو، قوانین گفتگو در خانواده، صحبت زن و شوهر، روش گفتگو،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوروز و ابتذال


موضوع : مخالفت اسلام با نوروز ؟!

رهروان ولایت ـ اسلام نگاهش به رسم ها نگاهی است که رسمهای خوب ماندگار باشد و رسم‌هایی که زشت و بد است برچیده شود. و البته در زندگی ماها خیلی از این رسم ها ممکن است اضافه و کم شود.

و باید بدانیم که:

مَنْ سَنَّ سُنَّه حَسَنَه فَلَه أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَی یوْمِ الْقِیامَه؛ کسی که سنّت نیکی را بنیان نهد برای اوست پاداش آن و پاداش کسی که به آن سنّت تا روز قیامت عمل کند [1]

مَنْ سَنّ سُنّه سَیئه فَعَلَیهِ وزرُها و وزرُ مَنْ عَمِلَ بِها إلی‏ یومِ القیامه؛ و کسی که سنّت بدی را بنیان گذارد، گناه آن و کسی که به آن عمل کند، بر دوش او خواهد بود [2]

در مورد نوروز هم دو دسته روایت است که یک دسته تائید و یک دسته رد می‌کند. آن دسته که قبول میکند نگاه به زمان این اتفاق با ولایت علی علیه السلام دارد و این روز را روز ولایت معرفی میکند که روز 27 اسفند غدیر خم بوده و سه روز هم برای بیعت آنجا بودند و یا نگاه به رسم هایی خوبی که در این روز است دارد و این را تائید میکند مثل صله رحم و هدیه دادن و کمک به نیازمندان و ...

و آن دسته از روایاتی هم که رد میکند [3] نگاه به بدیها وسنتهای زشتی است که در این روز بنا شده بود، که از جانب همه افراد مومن هم مردود است.

--------------------------------

پی نوشت:
[1] کافی ج 9 ص 372
[2] هدایت الامه ج 5 ص 579
[3] بحارالانوار ج 56 ص 100






طبقه بندی: استاد جمالی فرد، 
برچسب ها: نوروز در روایات، آیا نوروز را اسلام قبول دارد، نوروز آیا در دین آمده،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
ناخن انگشت


رهروان ولایت ـ برخی از سوال و جواب‎هایی که در این جلسه مطرح شد:

ســوال : من غسل جنابت کردم و بعد از غسل متوجه شدم که یک ذره چسب قطره‌ای به ناخن چسبیده آیا باید دوباره از اول غسل کنم؟
اگر یقین دارید که مربوط به قبل غسل بوده و مانع رسیدن آب به بدن است، باید دوباره غسل را تکمیل کنید.
مثلا اگربه ناخن دست چپتان است همین که آنرا بردارید و به نیت غسل آب را به زیرآن چسب برسانید غسلتان تمام می‌شود.
اگر هم به دست راستتان است، همین کار را بکنید و بعد از آن طرف چپ بدنتان را بشویید.
البته اگه مانع در طرف راست یا چپ باشد به نظر آیت الله مکارم و ایت الله سیستانی همین که مانع برطرف شود و همان شسته شود، کفایت میکند.

ســوال : آیا در هنگام غسل می شود به نیت شستن طرف راست یا چپ، کل بدن را زیر دوش شست؟
آیت الله خامنه ای : باید ترتیب را در نیت مراعات کند و لو این که تمام بدن را زیر دوش بگیرد یعنی؛ اگر نیت او شستن عضو خاصی (با ترتیب لازم در غسل ترتیبی) باشد مثلا در حال شستن قسمت راست بدن، نیت شستن قسمت چپ بدن را بعنوان غسل نداشته باشد، اشکال ندارد.

ســوال : شخصی 35 سال در غسل کردن، اوّل سمت راست بدن و سپس سمت چپ و در مرحله سوم سر و گردن را غسل داده و با همین وضع حج رفته و نماز خوانده و روزه گرفته است، اکنون چه وظیفه ای دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی : با توجه به نظر اخیر معظم له که ترتیب را در غسل شرط نمی دانند تمام غسل ها و اعمال گذشته صحیح است.

ســوال : آیا لذت بردن جنسی از طریق صحبت کردن با تلفن جایز است؟
لذت بردن جنسی از طریقی بدون ازدواج خواه موقت یا دائم، جایز نیست و حرام است و انسان مسلمان نمی تواند به بهانه آرامش گرفتن جنسی با نامحرم به گفتگو و مکالمه بپردازد.

ســوال : در مسائل شرعی و دینی وقتی بیان می شود «جایز نیست» یعنی حرام است؟ یا به معنای مکروه می باشد؟
جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی‌باشد، بلکه به معنای حرمت آن است. اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد.

ســوال : از مال دزدی که به من هدیه داده اند، میتوانم استفاده کنم؟
نباید می‌گرفتید و الان که گناه کردید و گرفتید ضامن هستید و باید به صاحب اصلی آن برگردانید و اگر بعد از تحقیق از پیدا کردن صاحب اصلی آن مایوس شدید از طرف او به فقیر صدقه بدهید و بنابر احتیاط واجب برای صدقه دادن از دفتر مرجع تقلیدتون اجازه بگیرید.

ســوال : چرخاندن انگشتر، هنگام قنوت نماز حکمش چیه؟
چرخاندن انگشتر و کشیدن دست به صورت مستحب نیست.

ســوال : آیا بدون درآوردن انگشتر، النگو و ساعت می توان وضو گرفت؟
در شستن صورت و دست ها ملاک این است که از بالا به پایین شسته شود و به تمام اعضای وضو آب برسد و بیرون آوردن انگشتر و النگو لازم نیست. بلکه با چرخاندن و جابجا کردن آنها می توان آب را به زیر آن رسانید.
در صورتی که آب (از بالا به پایین) زیر آنها برود ، اشکالی ندارد.
حرکت مختصر (به سمت بالا) به صحت وضو ضرر نمی رساند.
در مورد النگوهای پهن احتیاط آنست که با بالا آوردن آنها و دست کشیدن زیر آن از رسیدن آب به قسمت زیر النگو اطمینان حاصل کرد.

ســوال : اگر خمس غذایی که در میهمانی خورده شده، پرداخت شود؛ اثر وضعی آن برداشته می شود یا نه؟
تا یقین به وجود خمس در عین اموال مورد استفاده نداشته باشید استفاده شما شرعا مانعی ‌ندارد و چیزی به عهده شما نمی‌باشد. و بر فرض صورت مسأله اثرات آن ان شاءالله از بین می رود.

ســوال : ترتیب و موالات در نماز را تعریف کنید.
ترتیب یعنی رعایت کردن نوبت آداب نماز بدون جابجا نمودن آنها. مثلاً اول نیت بعد تکبیر بعد قرائت حمد و سوره و به ترتیب الی آخر.
موالات یعنی اجرای پشت سر هم و بدون فاصله‌ی اجزای نماز. مثلا اگر کسی بعد از رکوع مثلا سه - چهار دقیقه معطل بماند سپس به سجده برود، فاصله در اجزای نماز افتاده و نمازش باطل است.






طبقه بندی: استاد زلال احکام، 
برچسب ها: ناخن انگشت، چرخاندن انگشتر، وضو و غسل با انگشتر و النگو، لذت جنسی، حال کردن با تلفن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
دعوت و تشویق به نماز


موضوع : شیوه های دعوت به نماز (2)

رهروان ولایت ـ نماز ستون خیمه‌ی دین است. به تعبیر روایت بدون ستون (عمود) طنابها و میخها و ... به‌کار نمی‌آید. در اهمیت و ضرورت نماز ادعیه، روایات و از همه مهمتر آیات قرآن منبع خوبی است.

خب حال سوال این است که نمازخوانهایی که از این نعمت عظمی بهره‌ میبرند، چگونه می توانند تا دیگران را هم به حظ برسانند. بهره مندان از این خیر کثیر چگونه می توانند تا دیگران را بهره‌مند سازنند؟

در پاسخ بایستی گفت که با توجه به آن که مخاطبی که پیش روی ماست و ما علاقمند به دعوت او به سمت نمازیم با توجه به آن که در یک گروه سنی قرار دارد؛ همین طبقه سنی و و یژگی هایش فرصت و امکان خوبی است که می تواند ما را در دعوت موفق کمک کند.

آن طور که کارشناسان تربیت بیان می کنند تا 7 سال اول، انسان به شدت تقلید محور است. در نتیجه اگر کسی قصد دارد کودکی را تا این سن و سال تربیت کند به شدت مهم است که به این ویژگی توجه نماید. به طور مثال پدر و مادری که دغدغه‌ی راستگویی فرزند در این سن و سال را دارد باید خود راست بگوید و محیط اطراف کودک را هم پالایش کند تا کودک راستگویی را تقلید کند.

در هفت سال دوم عواطف و احساسات قدرتمند است؛ برای همین در کار تربیت بایستی که به این عنصر توجه کرد و از زبان عاطفه و احساس بهره ی کافی را برد.

اما هفت سال سوم، هفت سال تعقّل و اندیشه است؛ برای همین در کار تربیت، بایستی با زبان منطق و استدلال با نوجوان و جوان در این سن و سال سخن گفت. ناگفته نماند که در همه ی این مقاطع راهکارهای برشمرده ی اختصاصی یک دوره ی خاص کاربرد دارد. به طور مثال درست است که در هفت سال دوم عواطف و احساس پر رنگ است؛ اما تقلید هم بی خاصیت نیست، منتهی در هفت سال دوم بیش از تقلید احساس و عاطفه نقش دارد و یا در سوم تعقل.

ارائه یک راهکار برای هفت سال سوم

گفته شد که در هفت سال سوم تعقل و اندیشه نقش پررنگی دارد. حال چگونه از این نیرو و امکان برای دعوت به نماز بهره جوییم؟ در پاسخ بایستی گفت که با توجه به این میل فطری که در همه‌ی ما آدمها وجود دارد که در برابر هر اکرام و بخششی سپاسگذاری می کنیم بسیار مناسب است تا با واداشتن مخاطبی که قصد دعوتش به نماز داریم را به تعقل در این زمینه واداریم.

به طور مثال این گونه آغاز می کنیم. می‌پرسیم که فلانی اگر کسی به تو یک خودکار هدیه بدهد چه می کنی؟ او مسلما بر اساس فطرتش می گوید سپاسگذاری می کنم. ادامه می دهیم که اگر یک تلفن همراه به جای یک خودکار هدیه بگیری چه می کنی؟ او خواهد گفت بیشتر تشکر می کنم. چرا؟ چون می فهمم که در صد بیشتری مرا دوست دارد. ناگفته نماند که لزوما همیشه ارزش ریالی نشان دوست داشتن بیشتر نیست و ما فقط به عنوان مثال و رساندن مقصودمان این گونه وارد شدیم.

پس از چند سوال از این سنخ و مقایسه کردن و به کار گیری تعقلش در مورد گرایش فطریش در سپاسگذاری، حال نوبت آن است که او را به سمت خدا و نعمتهایش سوق دهیم. چن نعمت خدا را برایش بر می‌شمریم و نظر او را درباره ی آنها و بخشنده‌اش جویا می‌شویم. فطرتا او خواهد گفت مثلا در برابر نعمت سلامتی و مادر و پدر و... باید از بخشنده و دهنده‌ی آن سپاسگذاری کرد. خوب حالا می پرسیم چگونه؟ چطور تشکر کنیم تا حق آن بخشش ادا شود؟ می پرسیم که آیا با پول می‌شود؟ حتما پاسخش منفی است. درست هم می‌گوید چراکه خدا خود منبع و مخزن دارایی های عالم است. پس چه کنیم؟ جز خاکساری و کرنش راهی دارد؟ و براستی چه کرنشی از نماز کاملتر؟





طبقه بندی: استاد مهیار، 
برچسب ها: دعوت و تشویق به نماز، چیکار کنم بچم نماز بخونه، راه دعوت به نماز، تشویق به نماز،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
صندلی پارک عشق


موضوع : فراهم آوردن شرایط برای گفتگو

رهروان ولایت ـ در این جلسه به دنبال مباحث گذشته، اشاره ای شد به اینکه یکی از راههای خوشبختی و رسیدن به سعادت و آرامش، حرف زدن و گفتگو است. که در جلسه قبل بحث شد که چه بگوئیم و چه نگوئیم و امروز اشاره شد به اینکه موانع و آفات این گفتگو چیست تا این موانع را برطرف نمائیم.

اول از این موانع بی برنامگی است. نداشتن یک برنامه خوب و دقیق باعث میشود زن و شوهر نتتوانند حرفهایشان را بزنند. و بجای تعامل صحیح با یکدیگر مشغول کارهای جانبی بی‌فایده شوند.

دوم از موانع استفاده ناصحیح از رسانه است. بسیار اتفاق می افتد که وقتهای زیادی از ما صرف تلوزیون یا روزنامه می شود و فرصتی نمی ماند تا با هم حرف بزنیم.

سومین آفت این استکه در ارتباطات فامیلی و دوستانه، گاهی ممکنه دچار افراط شویم. به این معنا که بخش زیادی از فرصتها را به میهمانی رویم و از اصل زندگی خود بازمانیم. درست استکه در باب صله رحم سفارش زیادی شده است، اما باید برای این گفتگو هم زمانی را اختصاص داد. آفت دیگر، کار بیش از اندازه است. افراط در بدست آوردن ثروت، و همه اوقات را به در آوردن پول اختصاص دادن، آفتی استکه میتواند زندگی را از بین ببرد! ثروت باید عاملی باشد برای آرامش نه اینکه آرامش را فدای پول درآوردن کنیم! به این معنا که همه اوقات را به این کار اختصاص دهیم.

آفت بعد، کینه ها و حقد ها و مشکلات قبلی است! این هم از موانع مهم به شمار میرود که نمی گذارد زن و شوهر باهم گفتگو کنند. پس اولا باید این مانع را برطرف کرد و بعدا باب گفتگو را باز نمود.

مانع و آفت دیگر، ناامیدی از گفتگوهای قبلی است چون شرایط حرف زدن را بلد نبودیم و هر بار که حرف زدیم نتیجه ای نداشته است، فکر میکنیم که دیگر صحبت فایده‌ای ندارد. در حالیکه اگر قواعد گفتگو را بدانیم موفق می‌شویم.

عامل دیگر کم‌رویی و خجالت است که نمیگذارد انسانها و زوجین با هم حرف بزنند لذا باید تمرین کنند تا این مانع را برطرف نمایند یا از ابزار مناسب مثل نامه و پیامک و ... استفاده کنند تا باب حرف‌زدن باز شده و بتوانند ادامه دهند.

نکته دیگر ترس از عصبانیت طرف مقابل است. اگر فردی بترسد از اینکه من اگر حرف بزنم ممکن است همسرم ناراحت و عصبانی شود، این مانع میگردد از گفتگو. لذا برای این کار باید زمینه عصبانیت را از بین بُرد و همچنین آستانه تحمّل را بالا ببریم. انسان باید یاد بگیرد در مواقع عصبانیت چطور حرف بزند.

مانع دیگر نداشتن مکان مناسب برای حرف زدن است. باید جایی باشد که دیگران حضور نداشته باشند یا اگر هستند متوجه حرفهای ما نشوند. در حضور فرزندان حرف نزنیم چراکه آنها نباید بعضی از حرفها را بشنوند. پارک و کوه و ... اینها می‌تواند مکانهای مناسبی باشند.

و نکته آخر اینکه گاهی بوی بد دهان و دندان ممکن است دیگران را آزار بدهد و نتوان گفتگوی مفیدی را فراهم آورد. بهداشت فردی هم بسیار مهم و اساسی و کاربردی است.






طبقه بندی: استاد طاهری، 
برچسب ها: روش صحبت، شیوه گفتگو، روشهای تعامل، زندگی زناشویی، چه جوری با همسرم صحبت کنم، موانع صحبت کردن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
  • تعداد کل صفحات : 8  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
  • ...  
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic