تبلیغات
ذی طوی - مطالب خرداد 1393
لباس آستین کوتاه

رهروان ولایت ـ برخی از سوال و جواب‎هایی که در این جلسه مطرح شد:


ســوال: پوشیدن آستین كوتاه در جامعه و در دانشگاه از نظر شرعی چه حكمی دارد؟
پوشیدن لباس آستین كوتاه براى مردان فى‏نفسه حرام نیست. البته در صورتی كه براى خود انسان یا دیگران زمینه گناه را فراهم كند اشكال دارد. مثلاً در كلاسى كه تعدادى از دانشجویان دختر نیز هستند اگر احساس كنید این گونه لباس پوشیدن مفسده‏اى دارد باید از پوشیدن آن خود دارى كنید ولى در شرایط عادى اشكالى ندارد.


ســوال: معامله یا خرید و فروش با افرادی که بهایی هستند چه حکمی دارد؟
از هر گونه معامله و معاشرت با این فرقه ضاله و مضله باید اجتناب نمود.


ســوال: آیا سرمه کشیدن در ابرو در صحت وضو اشکال ایجاد میکند و حتما باید شسته شود یا نه مشکلی ندارد؟
به صورت معمول سرمه مانع از رسیدن آب به پوست نمی‌شود؛‌ ولی این به نوع سرمه که چرب باشد یا نه و مقدار سرمه‌ای که استفاده می‌شود، بستگی دارد، بنابراین کسی‌که از سرمه استفاده کرده می‌تواند تشخیص بدهد، سرمه‌ای که استفاده شده، مانع از رسیدن آب به سطح پوست هست یا نه.


ســوال: آیا قضای نماز صبح را می‌توان بین نماز ظهر و عصر خواند؟ یا باید اول نماز صبح خواند وبعد نماز ظهر و عصر؟
آیت الله خامنه‌ای: ترتیب در ادای نماز قضا لازم نیست، می‌توانید بعد از ادای نماز ظهروعصر، قضای نماز صبح را بخوانید.
آیت الله مکارم شیرازی: کسى که نماز قضا از روزهاى پیش بر ذمّه دارد مى‌تواند قبل از خواندن نماز قضا، به نماز اداى روزانه مشغول شود، مگر آنکه یک یا دو نماز قبل از آن باشد که بنابر احتیاط واجب باید قبلاً بجا آورد .
آیت الله وحید خراسانی: اشکال ندارد و ترتیب لازم نیست.
آیت الله سیستانی: به احتیاط مستحب قضای نماز صبح را بخواند
آیت الله فاضل: اگر قضای نماز صبح از همان روز باشد احتیاط آن است که اول قضای نماز صبح خوانده شود بعد نماز ظهر و عصر را بخواند.


ســوال: شروط انجام ازدواج موقت چیست و به چه صورتی می‌توان صیغه عقد موقت را خواند؟
1.خانم نباید در عده مرد دیگری باشد.
2.اگر دختر خانم باکره هست اذن پدر برایش لازم است.
3.تعیین مدت ازدواج.
4.تعیین مهریه زوجه.
5.خواندن صیغه عقد به زبان عربی و بصورت صحیح (بهتر است صیغه به زبان عربی خوانده شود اما اگر نمیتوانند به عربی صحیح بخوانند، می‌توانند بصورت فارسی صیغه را بخوانند)
اما روش‌های مختلف برای خواندن صیغه‌ی عقد موقت:
روش اوّل: عاقد، شخص ثالث است. اگر عاقد شخص دیگری باشد، ابتدا باید از هر دو طرف برای خواندن صیغه‌ی عقد وکالت بگیرد و بعد از آن، صیغه را این گونه بخواند:
فرض کنید که نام خانم «فاطمه» است و نام آقا هم «علی» در این صورت باید به وکالت از خانم بگوید: زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (فاطمه) مُوَکَّلی (علی) فِی المُدَّتِ المَعلُومَه عَلَی المَهر المَعلُوم» و سپس به وکالت از آقا بگوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (علی)
که معنای آن می‌شود موُکّل خودم «فاطمه» را به تزویج «علی» در آوردم، در مدت مشخص و با مهریه‌ی مشخص. سپس از طرف آقا گفته می‌شود: قبول کردم این ازدواج را.
روش دوم: عاقد، خود زن و مرد هستند.
اگر آقا و خانم هر کدام بخواهند صیغه‌ی مربوط به خود را بخوانند، این گونه بگویند: ابتدا خانم می گوید: «زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّتِ المَعلُومَهِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم» بعد بلافاصله آقا بگوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ»
روش سوم: عاقد، خود داماد است.
اگر آقا از خانم وکالت بگیرد که خودش صیغه ی عقد را بخواند، این گونه بگوید:
ابتدا به وکالت از خانم بگوید: «زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی (فاطمه) نَفسِی، فِی المُدَّتِ المَعلُومَهِ، عَلَی المَهر المَعلُوم» بعد بلافاصله برای خودش بگوید: «قَبِلتُ التَّزویج»


ســوال: من یک نذری کردم که اگر کارم حل بشه (حل شد) مبلغی به یک خیریه پرداخت کنم ولی الان به پولش احتیاج دارم آیا می‌تونم این نذرم را در آینده پرداخت کنم یا به جاش قرآن را ختم کنم؟
اگر صیغه شرعی نذر را خوانده‌اید، نذرتان واجب است و باید طبق همان عمل کرده و نمی‌توانید آن را تغییر دهید. اگر ادای نذر شما وقت معینی نداشته، هر موقع که توان مالی پیدا کردید پرداخت نمایید. اگر وقت معینی دارد ولی توان مالی ندارید، تخلف عمدی حساب نمی‌شود و هر موقع توانستید بپردازید.


ســوال: چه جوری یک جا وطن انسان محسوب می‌شود؟
معیار وطن به نظر ایت الله خامنه ای : به طور کلی کسى که به جایى غیر از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با این قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مى‌شود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. و نیز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مى‌شود. همچنین اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جایى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نیز وطن او محسوب مى‌شود.






طبقه بندی: استاد زلال احکام، 
برچسب ها: روش خواندن صیغه عقد موقت، روش خواندن عقد موقت توسط مرد، چه جوری یک جا وطن انسان محسوب می‌شود، سرمه کشیدن در ابرو، معامله یا خرید و فروش با افراد بهایی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
پل قدیمی

رهروان ولایت ـ یکی از بهانه‌های مخالفان شیعه برای تکفیر و قتل آنها این است که می‌گویند شیعه دچار شرک درعبادت شده!

آنها عبادت را به معنای مطلق عبودیت و خشوع می‌دانند در صورتی که واضح است معنای اصطلاحی عبادت که در قرآن به آن اشاره شده و مخصوص خداوند است به معنای لغوی آن نیست. وگرنه لازم می‌آید که هر کس کمترین تواضع و خضوعی را در برابر کسی داشته باشد، عملش عبادت حرام شمرده شود و در جرگه مشرکان قرار بگیرد!

اگر عبادت به معنای مطلق اظهار خضوع و خشوع باشد پس چرا خداوند در برخی موارد انسانها را به تواضع و اظهار فروتنی و ذلت در برابر غیر خود دعوت می‌کند؟ آنجا که می‌فرماید: یأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَن یرْتَدَّ مِنکمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یأْتی اللَّهُ بِقَوْمٍ یحُِبهُُّمْ وَ یحُِبُّونَهُ أَذِلَّه عَلی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّه عَلی الْکافِرِینَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‏رساند) خداوند جمعیتی را می‏آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند [1]

این ذلتی که در این آیه به آن اشاره شده هیچ مفسری به معنای عبادت نگرفته است.

یا جایی که فرموده: وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلّ‏ِ مِنَ الرَّحْمَه؛ و بالهای تواضع خویش را از محبّت و لطف، در برابر آنان فرود آر [2]

که اگر مطلق خضوع عبادت بود، خداوند چنین امری نمی‌نمود!

و باز اینکه همه اعمال انسان بستگی به نیتهای او دارد یعنی الاعمال بالنیات، بنابراین خضوع و خشوع در مقابل دیگران اگر به این نیت نباشد که آنها بالاستقلال و جدای از خداوند اثر گذارند، باعث افتادن در شرک نمی شود. پس نیت می‌توان فاصله‌ای بین توحید و شرک ایجاد نماید.[3]

----------------------------------------
پی‌نوشت:
[1] سوره مائده آیه 54
[2] سوره اسراء آیه 24
[3] برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به سلفی گری و پاسخ به شبهات تالیف علی اصغر رضوانی






طبقه بندی: استاد هادی ابراهیمی، 
برچسب ها: شیعه مشرک است، چرا شیعه را شرک متهم میکنند، آیا خدا هم مشرک است، دستور خداوند به خضوع، معنای عبادت چیست،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
سیلی کتک دعوا

رهروان ولایت ـ مطالبی که در این جلسه بیان شد در ادامه بحث سوء رفتار بود که به برخی دیگر از مصادیق آن اشاره شد:

5.همنشینی با فرو مایگان
الإمامُ علی علیه السلام: مُجالَسَه السُّفَّلِ تُضنِی القُلوبَ؛ همنشینی با فرومایگان، دلها را سخت بیمار می‌کند [1]
شیخ صدوق رضوان اللّه علیه در کتاب من لا یحضره الفقیه، بعد از نقل این فرمایش امام علیه السلام که : «زنهار از همنشینی با فرومایه؛ زیرا که از فرومایه هیچ خیری بر نمی‌خیزد» ، می‌نویسد : درباره معنای فرومایه اخبار گوناگونی آمده است. برخی روایات، فرومایه را کسی دانسته اند که تنبور بزند؛ و برخی دیگر کسی را که اگر به او خوبی کنی، خوشحال نشود و اگر بدی کنی، ناراحت نگردد و نیز به کسی که به ناحق و بدون شایستگی، ادعای امامت و پیشوایی کند فرومایه گفته شده است. همه اینها اوصاف و ویژگیهای فرومایه است و هر کس، یکی یا همه آنها را داشته باشد، باید از همنشینی با او دوری کرد. [2]

6.تحقیر فقیر
وَ اصْبِرْ نَفْسَک مَعَ الَّذِینَ یدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداه وَ الْعَشِی یرِیدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَیناک عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَه الْحَیاه الدُّنْیا وَ لا تُطِعْ مَنْ أغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکرِنا؛ با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می‏خوانند، و تنها رضای او را می‏طلبند! و هرگز بخاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن!» [3]
وَ لا تَطْرُدِ الَّذِینَ یدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداه و الْعَشِی یرِیدُونَ وَجْهَهُ ما عَلَیک مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَیءٍ وَ ما مِنْ حِسابِک عَلَیهِمْ مِنْ شَیءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَکونَ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ و کسانی را که صبح و شام خدا را می‏خوانند، و جز ذات پاک او نظری ندارند، از خود دور مکن! نه چیزی از حساب آنها بر توست، و نه چیزی از حساب تو بر آنها! اگر آنها را طرد کنی، از ستمگران خواهی بود» [4]
رسول اللّه صلی الله علیه و آله مَنِ استَذَلَّ مؤمِنا أو مؤمِنَه أو حَقَّرَهُ لِفَقرِهِ أو قِلَّه ذاتِ یدِهِ، شَهَرَهُ اللّه ُ تعالی یومَ القِیامَه ثُمّ یفضَحُهُ؛ هر کس مرد یا زن مؤمنی را به سبب تهیدستی یا اندک بودن مال و داراییش خوار شمارد یا تحقیر کند، خداوند متعال در روز قیامت او را [بدین کار زشتش] شهره و سپس رسوایش سازد. [5]

7.قهر کردن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یا أَبَاذَرٍّ إِیاک وَ هِجْرَانَ أَخِیک فَإِنَّ الْعَمَلَ لَا یتَقَبَّلُ مِنَ الْهِجْرَان‏؛ ای اباذر! از قهر کردن با برادرت بپرهیز؛ زیرا با وجود قهر بودن عمل پذیرفته نمی‌شود. [6]

8.کتک زدن
رسول اللّه صلی الله علیه و آله إنّ أعتَی الناسِ علی اللّهِ عَزَّ و جلَّ مَن قَتَلَ غَیرَ قاتِلِهِ، و مَن ضَرَبَ مَن لَم یَضرِبْهُ؛ سرکش ترین مردم در برابر خداوند عزّ و جلّ کسی است که غیر قاتل خود را بکشد و کسی که غیر ضارب خود را بزند. [7]
عنه صلی الله علیه و آله مَن لَطَمَ خَدَّ امرِئٍ مُسلِمٍ أو وَجهَهُ بَدَّدَ اللّه ُ عِظامَهُ یومَ القِیامَه، و حُشِرَ مَغلولاً حتّی یدخُلَ جَهَنَّمَ، إلاّ أن یتوبَ؛ هرکه به گونه یا چهره شخص مسلمانی سیلی زند، خداوند استخوانهای او را در روز قیامت خُرد کند و دست بسته محشور شود، تا آن که به جهنّم درآید، مگر این که توبه کند [8]

----------------------------------------------

پی‌نوشت:
[1] غرر الحکم ح 9857
[2] من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 165
[3] سوره کهف آیه 28
[4] سوره أنعام آیه 52
[5] بحار الأنوار ج 69 ص 44
[6] بحار الأنوار ج 74 ص 89
[7] کافی ج 7 ص 274
[8] من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 15






طبقه بندی: استاد جمالی فرد، 
برچسب ها: کتک زدن، قهر کردن، تحقیر فقیر، همنشینی با فرو مایگان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
آزادی یواشکی


موضوع : خودنمایی و آزادی‌های یواشکی

رهروان ولایت ـ یکی از آثار مخرب که آزادی های یواشکی آن را بوجود می‌آورد خودنمایی [1] و تبرج است. منظور از خودنمایی و تبرّج، جلوه‌گری و دلبری کردن برای تصاحب قلب دیگری است. کلمه تبرّج که در قرآن آمده، از کلمه «برج» گرفته شده و به معنای ظاهرشدن در برابر مردم است؛ همان‌طور که برج قلعه، برای همه هویداست.
یکی از ویژگی های مهم زنان، خصیصه تبرّج و خودنمایی است که به صورت غریزی و طبیعی در آنان وجود دارد.
قرآن در دو آیه از آیات حجاب، از تبرّج و خودنمایی زنان صحبت و در یکی می‌فرماید: « وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِكُنَّ و لا تبرّجنَ تبرُج الجاهلیه الاولی؛ ای زنان!(در برابر نامحرم) ظاهر نشوید، در خانه‌هایتان قرار و آرام گیرید و خودنمایی نکنید؛ مانند خودنمایی دوران جاهلیت نخستین» [2] و در آیه دیگری هم می‌فرماید: « غیرَ متبرجاتٍ بزینهٍ» [3] که دلالت دارد زنان، (در برابر نامحرمان) با زینت‌ها و آرایش‌هایشان خودنمایی نکنند.
خودنمایی عامل تخریب و از بین رفتن دو چیز است:
1.جامعه؛ زنی که با لباس نامناسب و خودنما به بیرون از منزل می‌رود، حتی اگر خودش به دنبال فساد و و فحشا نباشد، باعث فساد دیگران شده و تحریک نگاه دیگران را در بردارد زیرا اندام زن شهوت انگیز است. [4]
2.خانواده؛ زنانی که عادت به خودنمایی و تبرّج پیدا می‌کنند دیگر با یک مد و لباس ارضاء نشده و به دنبال خرید وسائل بیشتر هستند و به همین دلیل با شوهر و خانواده خود بر سر خرید این وسائل دچار مشکل و حتی منجر به طلاق زن و شوهر می‌شود. در اصل این زنان دچار بیماری روحی شده که باید حتما خود را در بیرون از خانواده نشان دهند تا راضی شوند.
غرب و دشمنان اسلام به بهانه آزادی‌های یواشکی به دنبال خودنمایی و عرضه زن در جامعه هستند تا تنها از زن به عنوان یک وسیله و ابزار برای منافع مالی و اقتصادی خود استفاده کنند.
رهبر انقلاب در این مورد می‌فرمایند: آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد و جلوه‌گری زیور آلات، سرگرم و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند. [5]

-------------------------------------------

پی‌نوشت:
[1] Self-Exhibition
[2] سوره احزاب آیه 33
[3] سوره نور آیه 60
[4] رسول خدا می فرماید: زن اندام شهوت انگیز دارد، اگر خود را نپوشاند همین که از خانه خارج شد، شیطان او را احاطه می کند.(مجموعه ورّام ج2 ص 119)
[5] روزنامه جمهوری اسلامی، 28/10/1368






طبقه بندی: استاد عمار، 
برچسب ها: آزادی یواشکی، دعوت به فحشا، استفاده ابزاری از زن، سوء استفاده جنسی از زنان و دختران، ترویج بی بندوباری،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به نام خدا



ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما بزرگواران

برنامه های تالار حلقه معرفت به این شرح است:

1) شروع برنامه ها با تلاوت قرآن

2) برنامه سخنرانی

3) قرائت زیارت آل یاسین

گرچه سعی ما بر این است که برنامه های تالار حتی الامکان ثابت و بدون تغییر باشد،

اما با توجه به سفر و یا مسائل غیر منتظره ای که برای برخی از اساتید پیش می آید،

ممکن است برنامه ای که آوردیم، دستخوش تغییراتی گردد.

لذا از شما بزرگواران خواهش می کنیم جهت اطلاع دقیق تر از برنامه های اتاق،

هر روز به همین آدرس مراجعه بفرمایید.

.:: با تشکر از همراهی شما عزیزان ::.


آدرس اتاق حلقه معرفت در مسنجر L4i




برنامه های کنفرانس «حلقه معرفت» در مسنجر ال فور آی - 24 الی 29 خرداد

زمان برنامه ها :

هر روز (غیر جمعه ها) از ساعت 17



شنبه 93/03
/24


کلاس استاد عمار با موضوع
برده داری مدرن زن به بهانه آزادی یواشکی




یک شنبه 93/03/25

کلاس استاد جمالی فرد با موضوع
ارتباطات اسلامی


کلاس استاد طاهری با موضوع
سوالات جلسه خواستگاری




دو شنبه 93/03/26

کلاس استاد مهیار با موضوع
باورهای دینی ناصحیح




سه شنبه 93/03/27

کلاس استاد ابراهیمی با موضوع
زندگی بهتر

کلاس استاد زلال احکام با موضوع
احکام




چهار شنبه 93/03/28

تعطیل



پنج شنبه 93/03/29

تعطیل





طبقه بندی: برنامه های کنفرانس، 
برچسب ها: حلقه معرفت، چت دینی، برنامه دینی، قرآنی، احکام آنلاین، سخنرانی آنلاین، مشاوره ازدواج و خانواده،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
  • تعداد کل صفحات : 7  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7