غار


موضوع : روزنه های نفوذ شیطان

رهروان ولایت ـ در ادامه مباحث دشمن شناسی در قرآن چند جلسه‌ای است که پیرامون حربه‌ها و راه‌های نفوذ شیطان در انسانها مطابی را بیان می‌کنیم در این جلسه نیز سعی داریم به یکی دیگر از راههای نفوذ شیطان اشاره کنیم از آنجایی که ضعف و سستی در تهذیب نفس و تربیت اخلاقی از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار در شکست افراد در مقابله‌ی با شیطان به حساب می‌آید در صورتی که افراد نتوانسته باشند رذایل اخلاقی را از زندگی خود حذف نمایند در رویارویی با شیطان توانایی مقابله و ایستادگی نخواهند داشت. از این رو ازبین بردن رذایل اخلاقی کمک و عامل مهمی در میدان مبارزه با شیطان به حساب می‌آید.
از جمله بدترین رذایل اخلاقی که در خدمت آرمان‌های شیطان می‌باشد بدگمانی و سوء برداشت از رفتار و گفتار دیگران است از آنجایی که این رذیله اخلاقی سر منشأ بیماری‌های روحی فراوان دیگری همچون غیبت، ‌تجسس،‌ کینه ورزی ‌و سایر رذایل اخلاقی است می‌توان آن را از جمله بدترین گناهان کبیره به حساب آورد که خداوند متعال به دارندگان آن وعده‌ی عذاب داده است.
انواع سوء ظن: 1- سوءظن به خدای متعال 2- سوء ظن به انبیاء اولیایی الهی 3- سوء ظن به مردم 4- سوء ظن به خود
از جمله‌ی این بدگمانی‌ها،‌ سوءظن به خدا از بدترین و خطرناک ترین سوء ظن‌ها به حساب می‌آید. سوءظن به خدا آفت خطرناکی است که تار و پود عبادت را از هم می‏گسلد زیرا دل بدگمان و پرخیال، نه تنها حق عبودیت خدا را ادا نمی‏کند، بلکه سبب فساد عبادت نیز می‏گردد، چنان که امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: «إِیاک أَنْ تُسی‏ءَ الظَّنَّ فَإِنَّ سُوءَ الظَّنِّ یفْسِدُ الْعِبادَه وَ یعْظِمُ الْوِزْرَ؛ بترس از اینکه بدگمان بشوی، که بدگمانی عبادت را فاسد و گناه را بزرگ می‏کند»[1]
امام هشتم حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: «أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ یقُول: أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِی بِی إِنْ خَیراً فَخَیراً وَإِنْ شَرّاً فَشَرّاً؛ گمانت را به خدا نیکو گردان چرا که خداوند می فرماید: من نزد گمان بنده‌ام هستم اگر او به من خوش بین باشد من با او به خوبی معامله می‌کنم و بالعکس اگر نسبت به من بدبین باشد من هم مطابق همان نیت با او معامله می‌کنم.» [2]

دلایل و مصادیق سوء ظن به خدا:
1-امتحان و ابتلا: یکی از سنت‌های حتمی که در این دنیا حاکم است سنت امتحان الهی است کما اینکه خداوند متعال در سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید:« أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَکوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یفْتَنُونَ؛ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها می‏شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟» [3]
ولی متأسفانه چون بعضی افراد نمی‌توانند تحلیل درستی درمواجه با امتحان‌الهی داشته باشند وقتی که در زندگی با فقر و بلا و ... مواجه می‌شوند آن را حمل بر بدی کرده و برداشت بدی از خواست الهی می‌کنند که در واقع همان سوءظن داشتن به فعل‌الهی است.
2-عدم استجابت دعا: بعضی افراد به محض اینکه بعد از چند بار دعا کردن حوائج آنها برآورده نمی‌شود در بسیاری از اعتقادات و باورهای خود سست می‌شوند و ابراز نارضایتی از خواست الهی می‌نمایند.
3-کمبود رزق و روزی: بعضی افراد هرچند فقر و نداری آنها به خاطر عدم فعالیت‌شان است ولی با این حال از کمبودها ونداریها دائماً شکایت می‌کنند و آن را به خاطر عدم خواست الهی و رضایت الهی به کمبود ها تفسیر می‌کنند از این رو به تقسیم روزی و روزی رسان بودن خدای متعال بدگمان می‌شوند.
یکی از مصداق بدگمانی افراد به خداوند متعال را می‌توان به ترس از ازدواج به خاطر نداری مثال زد چرا که در روایت از امام صادق علیه السلام وارد شده: «مَن تَرَک التَّزویجَ مَخافَه الفَقرِ فقد أساءَ الظَّنَّ باللّه ِ عزّ و جلّ، إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ یقولُ : «إنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللّه ُ مِن فَضْلِهِ؛ هرکه از ترس تهی دستی ازدواج نکند، به خداوند عزّ و جلّ گمان بد برده است. خداوند عزّ و جلّ می‌فرماید : «اگر تهیدست باشند، خداوند از فضل خود توانگرشان می‌سازد» [4]
افراد حسود نیز با ابراز حسادت خود به این مطلب اعتراف می‌کنند که به تقسیم روزی خداوند و حکمت او در عطاهایش بدبین هستند و به داشته‌های مردم اعترض دارند.

--------------------------------------

پی‌نوشت:
[1] شرح غرر الحکم ج 2 ص 308
[2] وسائل الشیعه ج15 ص229
[3] سوره عنکبوت آیه 2
[4] کتاب من لا یحضره الفقیه ج ٣ ص ٣٨٥






طبقه بندی: استاد سابقون، 
برچسب ها: راه های نفوذ شیطان، سوءظن، بدگانی، خطر بدگمانی، بدگمانی به خدا،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام


موضوع : عفت و حیا، راه نجات

رهروان ولایت ـ بشر برای رسیدن به موفقیت، دنبال راههای گوناگونی می‌گردد. آنهایی که تنها فکرشان مادّی است تنها به دنبال راهی برای نجات از فقر مادّی و رسیدن به ثروت هستند. اما کسانی‌که به قیامت و آخرت معتقدند به دنبال راه نجاتی برای رسیدن به عاقبت‌به‌خیری در این دنیا و آن دنیا همراه با رضایت خداوند هستند.
یکی از راه‌هایی که انسان‌های معتقد به معنویات می‌توانند از آن استفاده کرده و از فساد و تباهی نجات پیدا کنند عفاف و حیاء می‌باشد.
اهمیت عفاف و حیا در نجات بشر آن‌قدر مهم است که امام باقر(ع) می‌فرماید: «حیا و ایمان با یکدیگر و به هم پیوسته‌اند، پس اگر یکی از آن دو از بین برود دیگری نیز به دنبالش از بین خواهد رفت». [1]
حال باید دانست که عفاف و حیا آن‌قدر مهم هستند که با نداشتن آن، ایمان از بین رفته و اگر ایمان رفت آن وقت است که افراد در مقابل خدا می‌ایستند و بی‌حیایی می‌کنند. در همین رابطه رسول‌خدا (ص) می‌فرماید: حیا، تمام دین است و کسی که از مردم حیا نداشته باشد از خداوند نیز حیا نخواهد داشت. [2]
عفاف و حیا را نمی‌تواند به یک تعریف منحصر کرد ولی در کل عفاف و حیا به معنای خودداری از کارهایی است که انسان را از شهوت و گناهان جنسی مثل نگاه‌های حرام دور می‌کند.
پیامبر اسلام(ص) در یکی از تعاریف عفاف می‌فرماید: دوست داشتنی ترین عفاف نزد خدا عفت شکم و دامن است. [3]
در آخر باید گفت مسئله عفاف و حیا مسئله عقلایی است [4] که انسان با عمل به آن راه نجات و پیروزی را به دست می‌آورد.

---------------------------

پی‌نوشت:
1. الْحَیاءُ وَ الْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ (کافی ج 2 ص 106)
2. اَلْحَیاءُ هُوَالدّینُ کلِّهِ، مَنْ لَمْ یسْتَحی مِنَ النّاسِ، لَمْ یسْتَحی مِنَ اللّهِ سُبْحانَه (میزان الحکمه جلد 2 ص 565 و 566)
3. اَحَبُّ الْعِفافِ اِلَی اللّهِ تَعالی عِفَّه الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ (مستدرک الوسائل ج 11 ص 277)
4. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: أَعْقَلُ النَّاسِ أَحْیاهُمْ؛ عاقل‌ترین انسان‌ها با حیاترین آنهاست (غررالحکم ح 5440)






طبقه بندی: استاد عمار، 
برچسب ها: راه نجات از بدبختی، چیکار کنیم آرامش پیدا کنیم، عفت و حیا راه رسیدن به سعادت، وسیله رسیدن به خوشبختی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
به نام خدا



ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما بزرگواران

برنامه های تالار حلقه معرفت به این شرح است:

1) شروع برنامه ها با تلاوت قرآن

2) برنامه سخنرانی

3) قرائت زیارت آل یاسین

گرچه سعی ما بر این است که برنامه های تالار حتی الامکان ثابت و بدون تغییر باشد،

اما با توجه به سفر و یا مسائل غیر منتظره ای که برای برخی از اساتید پیش می آید،

ممکن است برنامه ای که آوردیم، دستخوش تغییراتی گردد.

لذا از شما بزرگواران خواهش می کنیم جهت اطلاع دقیق تر از برنامه های اتاق،

هر روز به همین آدرس مراجعه بفرمایید.

.:: با تشکر از همراهی شما عزیزان ::.


آدرس اتاق حلقه معرفت در مسنجر L4i




برنامه های کنفرانس «حلقه معرفت» در مسنجر ال فور آی - 25 الی 30 مرداد

زمان برنامه ها :

هر روز (غیر جمعه ها) از ساعت 17



شنبه 93/05
/25


کلاس استاد عمار با موضوع
حجاب و عفاف


کلاس استاد زلال احکام با موضوع
پاسخ به سوالات احکام




یک شنبه 93/05/26

کلاس استاد طاهری با موضوع
ازدواج و خانواده




دو شنبه 93/05/27

کلاس استاد مهیار با موضوع
باورهای دینی ناصحیح




سه شنبه 93/05/28

کلاس استاد زلال احکام با موضوع
پاسخ به سوالات احکام




چهار شنبه 93/05/29

کلاس استاد سابقون با موضوع
سخت ترین عبادت




پنج شنبه 93/05/30

تعطیل





طبقه بندی: برنامه های کنفرانس، 
برچسب ها: حلقه معرفت، چت دینی، برنامه دینی، قرآنی، احکام آنلاین، سخنرانی آنلاین، مشاوره ازدواج و خانواده،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام



موضوع : آثار پیروی از شیطان

رهروان ولایت ـ هر فرد و جامعه‌ای که اطاعت شیطان‌های انسانی و جنی را اختیار کند، گرفتار اموری می‌شود که شناسایی آن، می‌تواند گامی مهم برای شناسایی دوست و دشمن باشد؛ به این معنا که شیطان، دشمنی است که خود را به عنوان دوست معرفی می‌کند و امور باطل و نابهنجار را به عنوان کارهای نیک و پسندیده و مفید جلوه می‌دهد. پیروی از شیطان و همراه شدن با او آثار دنیوی و اخروی متعددی برای آدمی به دنبال دارد که در نتیجه آن نه تنها زندگی این دنیایی انسان، بلکه زندگی اخروی او را نیز دچار خسران عظیمی می‌کند که در اینجا به برخی از این موارد اشاره می‌گردد:

عذاب الهی
«یَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّیْطَانَ إِنَّ الشَّیْطَانَ کانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِیًّا * یَا أَبَتِ إِنِّی أَخَافُ أَن یَمَسَّک عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَن فَتَکونَ لِلشَّیْطَانِ وَلِیًّا»؛ «ای عموی من، شیطان را (با اطاعت از او) پرستش مکن، زیرا شیطان، خدای رحمان را همواره نافرمان است * ای پدر من، همانا بیم دارم که تو را عذابی از جانب خدای رحمان رسد و در نتیجه دوست و یاور شیطان شوی (در دنیا مورد لعن و در آخرت قرین آتش او گردی)». [1]
در این آیه شریفه حضرت ابراهیم(علیه السلام) عمویش را به پیروی از توحید، دعوت کرده و وقتی از او جواب مثبت نمی‌شنود، به آثار این کار اشاره می‌کند و می‌فرماید: « اگر مرا متابعت نکنی و توحید الهی را نپذیری و مشغول پرستش بت‌ها شوی، آثار شوم و بدی متوجه تو می‌شود که تو را به مسیر معصیت و غضب خدا می‌کشاند».
مراد از عبادت شیطان در این آیه، پرستش او نیست؛ بلکه اطاعت نمودن اوامر و وسوسه‌های اوست.

سوق به فحشاء
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنکرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکا مِنکم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکنَّ اللَّهَ یُزَکی مَن یَشَاء وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، پیروی از گام‏های شیطان نکنید و هر کس از گام‏های شیطان پیروی کند مسلّما او دستور کار زشت و ناپسند می‏دهد. و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هیچ یک از شما هرگز (از فساد عقاید و اخلاق و عمل) پاک نمی‏شد، و لکن خداست که هر کس را بخواهد (در مراحل کمالات) پاک می‏کند و خداوند شنوا و داناست»[2]
نفوذ افکار شیطانی به صورت اندک و تدریجی شروع می‌شود و بدون اکتفا به همان مقدار و یا عدم پیشگیری از همان ابتدای وسوسه‌هایش، کار به جاهای باریک و خطرناک کشیده می‌شود. وسوسه‌های شیطان مرحله به مرحله، گام به گام و تدریجی است. او هرگز انسان پاکدامن را یکباره به آغوش فساد نمی‌کشاند؛ بلکه او را قدم به قدم به سمت آلودگی و گناه و فحشا می‌کشاند؛ در آغاز معاشرت و دوستی با آلودگان است. سپس شرکت در مجالس آن‌ها، آنگاه فکر گناه، سپس ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهه‌ناک و در نهایت انجام گناه یا شروع به معصیت کوچک است؛ و در گام‌های بعدی گرفتار بدترین گناهان کبیره می‌شود و هیچ باکی ندارد.
رهبر فاسد، پیروانش را هم به فساد می‌کشاند؛ از این رو قرآن به مومنان هشدار می‌دهد که از شیطان پیروی نکنید؛ چرا که او شما را جز به فحشا و منکر دعوت نمی‌کند.

نابودی و عذاب دنیایی
«وَعَادًا وَثَمُودَ وَقَد تَّبَیَّنَ لَکم مِّن مَّسَاکنِهِمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَکانُوا مُسْتَبْصِرِینَ»؛ و قوم عاد و ثمود را نیز (هلاک نمودیم) و از مسکن‏های (ویران شده) آنها (سرنوشت بدشان) برای شما روشن شد، و شیطان عمل‏های (زشت) آنان را در نظرشان آراست پس آنها را از راه (خدا) بازداشت در حالی که پیشتر اهل بصیرت (به توحید و دین) بودند». [3]
این آیه شریفه که درباره قوم عادو ثمود سخن می‌گوید، پایان کار آنان و علت آن را ذکر می‌‌کند که به خاطر لجاجت، شیطان کارهای ناروا و عقاید نادرست را در نظرشان زیبا جلوه داد و در نتیجه آنان از راه حق و پرستش خدا بازداشت؛ در حالی که چشم بینا و عقل و خرد داشتند و پیامبران الهی نیز راه حق را به آنان نشان داده بودند.

عدم تسلیم در برابر حق
«إِنَّ الَّذِینَ ارْتَدُّوا عَلَی أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَی لَهُمْ»؛ «همانا کسانی (از اهل کتاب) که پس از آنکه راه هدایت بر آنها روشن شده به پشت سر خود برگشته‏اند (در عقاید سابق خود مانده‏اند) شیطان ( باطل‏ها و گناهان را) در نظر آنها آراسته نموده و در آرزوهای دور و درازشان افکنده است». [4]
گاهی وسوسه‌های شیطانی چنان موثر واقع می‌شود که شخص، بعد از ایمان به حق، از آن روی می‌گرداند و مرتد می‌شود.
شیطان با دو عامل آن‌ها را به ارتداد می‌کشاند: اعمال ناشایست را در دیدگاه‌شان زیبا جلوه می‌دهد؛ آن‌ها را به آرزوهای طولانی مشغول می‌کند تا به خیال رسیدن به این آرزوها با اعارض از دین حق، به مخالفان آنان بپیوندند. در حقیقت نه به آروزی خود می‌رسند و نه آخرت خویش را حفظ می‌کنند و مصداق خسرالدنیا و الاخره می‌شوند.

----------------------------------------------

پی‌نوشت:
[1] سوره مریم آیه 44 و 45
[2] سوره نور آیه 21
[3] سوره عنکبوت آیه 38
[4] سوره محمد آیه 25






طبقه بندی: استاد سابقون، 
برچسب ها: عذاب الهی، سوق به فحشاء، نابودی و عذاب دنیایی، عدم تسلیم در برابر حق، پیروی از شیطان و همراه شدن با او،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
  • تعداد کل صفحات : 3  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو